KAPITAN

 MIROSŁAW  LEWIŃSKI 

Urodzony 20.06.1958 r., Leszno Wlkp.
Absolwent Akademii Medycznej w Poznaniu (1983 r.), lekarz
Żeglowanie zaczął w 1972 r., kapitan jachtowy od 1998 r.
W latach 1996-99 wraz z ojcem i przyjaciółmi zbudował jacht „Stary”
W 2000 r. jako III oficer i lekarz odbył półroczny rejs na „Pogorii”
W latach 2004 – 2007 zbudował jacht „Ulysses”
Od 2010 r. żegluje na nim w rejsie dookoła świata
 
 … Dla żeglarstwa, które stało się największą pasją zostawił medyczną karierę. Dla zrozumienia przytacza słowa z The Slocum Society Saling Club Newsletter: „W czasach, kiedy przeważająca część społeczeństwa uważa indywidualną odwagę  i niezależną myśl za przestarzałe wartości, oceany świata wciąż pozostają niezmierzone spokojne, piękne lecz bezlitosne, oczekując tych, którzy nie chcą  się poddać. Ich podróże nie są ucieczką, lecz spełnieniem”.
Pierwsze żeglarskie doświadczenia zdobywał na jeziorze  Dominickim znajdującym się niedaleko Leszna. Pływał i pochłaniał książki przygodowe, żeglarskie, szczególnie te z serii „Słynni żeglarze”. Już jako nastolatek, wspierany przez ojca, marzył o wyprawie dookoła świata. Żeglarzem, który najbardziej go zafascynował był  Bernard Moitessier, o którym mówi:  „wielki romantyk morza”.
Po pływaniu jeziorowym przyszedł czas na rejsy morskie.  Na żeglarskich obozach w Trójmieście i w „kultowej szkole żeglarstwa polskiego” w Trzebieży zdobywał kolejne stopnie żeglarskie. Swoistym sprawdzianem umiejętności był rejs z kolegami  na niewielkim jachcie  „Biały Ptak”. Płynęli z Warny do Aten, pokonując Dardanele na wiosłach. W kolejnych latach, jak tylko czas pozwolił, pływał po Bałtyku, Morzu Północnym, Śródziemnym. Cały czas pielęgnując marzenie o wokółziemskiej wyprawie.

      

Z myślą o niej,  w  drugiej połowie lat 90., przy pomocy ojca Władysława i dwójki przyjaciół (Mirosława Hartwicha i Henryka Olejnika) zbudował 13 –metrowy jacht „Stary”. Budowę rozpoczęto w Lesznie a zakończono w Szczecinie. Niestety, marzenia o wielkiej wyprawie trzeba było odłożyć. Ale solidny, oceaniczny jacht zasłynął z dwóch rejsów. Żeglarze ze Śląska w 2003 roku opłynęli na nim Horn, a w cztery lata później pokonali Przejście Północno-Zachodnie, opływając tym samym obie Ameryki.   
Tymczasem Lewiński zbudował drugi 13,5 -metrowy jacht. Nazwał go „Ulysses”. To nowoczesna konstrukcja znanego holenderskiego biura Van der Stadt. Budowa zaczęła się w Odessie a zakończyła również w Szczecinie. Żeglarz uczestniczył w niemalże każdym jej etapie. Już wiedział, że na tym jachcie popłynie za marzeniami.  Miał świadomość, że czas nie stoi w miejscu, a więc teraz, albo nigdy.
Owo „teraz” nastąpiło 29 maja 2010 roku. W tym dniu, w Szczecinie na przystani JK AZS rozpoczęła się wyprawa, którą nazwano rejsem dookoła świata  szlakiem Władysława Wagnera, w skrócie Rejs Wagnera (WWW.rejswagnera.pl). Wagner był pierwszym Polakiem, który pod żaglami opłynął świat w latach 1932 -39.  Wyprawę zaczynał jako  zaledwie 20-letni harcerz, „odważny romantyk z fantazją”.
Lewiński swą wyprawę rozpoczął jako 52-latek. Wyruszył z synem Piotrem i Markiem  Grześkowiakiem. Na kolejnych etapach rejsu zmieniają się załogi. Do tej pory przez pokład „Ulyssesa” przewinęło się kilkadziesiąt osób różnych narodowości, pokrywają koszty, finansują rejs. Jedynymi sponsorami są: firma  Henri Lloyd (ofiarowała najwyższej klasy sztormiaki) i Rotary Club Szczecin (ufundował żagiel).  – Uczestniczyłem w trzech różnych etapach rejsu – mówi Tomasz Weczer. – Fascynująca przygoda, połączona z oglądaniem egzotycznego świata, a do tego niezwykła osobowość kapitana. Imponuje oczytaniem, wiedzą i erudycją.

      

W założeniach  rejs miał trwać dwa lata. Zakończył się po 4 latach i 5 miesiącach w Las Palmas. Stał się rodzajem niespiesznej, żeglarskiej włóczęgi, poznawaniem świata, ludzi. Dotychczasowa trasa wiodła przez Maderę,Los Salvagenes, Wyspy Kanaryjskie, Karaiby, Wenezuelę, Kolumbię,  Kanał Panamski, Galapagos, Markizy, Wyspy Towarzystwa, Samoa Zachodnie, Tahiti, Bora-Bora,  Fidżi, Nowa Kaledonia, Papua Nowa Gwinea,Palau, Filipiny, Borneo, Singapur, Malezję, Tajlandię,Malediwy,Yemen,Erytryję,Egipt, Kanał Sueski,Izrael,Cypr, Turcję, Grecję,Hiszpanię Gibraltar na Wyspy Kanaryjsie.                                   
Rejs zakończył się 25.10.2014 w Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich. Za rufą Ulyssesa pozostało ponad 44 tysiące mil morskich.

 

Kontakt

Kapitan:

Mirosław Lewiński

e-mail: ulysses@g.pl

Hiszpania +34 634054550
Polska +48 502259111

skype.png 
syulysses